Obesmišljavanje Formule 1

Sport,

Autor:

1 komentara

Dečak iz Hepenhajma, plavušan širokog osmeha, prvi put je seo u bolid Formule 1 na stazi Indijanapolis 2007. kao zamena za zlosrećnog Roberta Kubicu u BMW, a nije imao ni 20 godina. Dve godine kasnije, vozeći Toro roso, po neverovatnom pljusku, pobedio je na legendarnoj Monci i tada su počeli da ga porede sa Senom i nazivaju novim Šumaherom. Danas, Sebastijan Fetel ima četiri uzastopne titule (pre njega je to uspelo samo Šumaheru i Fanđu) i ruši rekorde jedan za drugim (rekordnu devetu pobedu zaredom u jednoj sezoni ostvario je ovog vikenda u Brazilu).

Moram priznati da mi je pojava ovog vedrog momčića prijala nekada, posebno u godinama kada nije bilo Kimija Raikonena. Sećam se kako mi je bilo simpatično kada je 2010. na početku sezone u Bahreinu rekao da želi da bude peti aktivni šampion u karavanu i kako mu je bubamara koja mu je sletela na kacigu dala znak da će mu to poći za rukom. Danas mi je od te priče prilično muka…

Eto baš na poslednjoj trci tek minule sezone, čim je osvojio pol-poziciju na Interlagosu, bilo je jasno da ćemo gledati još jednu njegovu laganu vožnjicu do pobede. Pa i kada prednji desni točak nije bio spreman za zamenu, ponovo mu niko nije mogao ništa. Iako je uzeo titulu dve trke ranije, pomislila sam da više nema smisla ni gledati ni uživati u ovom sportu. Zašto?

Svojevremeno sam na momente odustajala od pasioniranog gledanja kada je Mihael Šumaher na polovini sezone uzimao titulu i kada je pravio te nizove dominacije. To je isto uradio i Sebastija Leb sa osam uzastopnih titula u WRC ili Ivan Miler koji ih je umalo vezao četiri u WTCC.

Dominacija jednog vozača, o kojoj god kategoriji da je reč, nije dobar za taj šampionat niti za auto-sport uopšte. Stalno gledanje istih faca smanjuje uzbuđenje, rešavanje pobednika pre poslednje trke prepolovljuje gledaoce, navijanje za autsajdere postaje legitimna borba protiv mejnstrima.

Uhvatila sam sebe u nekoliko navrata kako mi je bitno da, recimo, oba Keterhema završe trku ili da Žil Bjanki završi kao prvi među petoricom koji imaju 0 poena ili nešto slično besmisleno. To sve, naravno, kada je posle polovine sezone bilo jasno da Kimi neće moći do svoje druge titule. Bilo mi je drago da čak i Alonso pobedi, i kada Hamiltonu ide dobro, samo da ne moram da slušam „Einigkeit und Recht und Freiheit… “ plus onu najdosadniju od svih dosadnih– himnu Austrije.

Uz sve što se dešavalo ove sezone, nimalo mi se ne dopada količina plaćenih sedišta u Formuli 1. Da li je otac Sergeja Sirotkina kupio čitav Zauber ili samo dao pare da mu devetnaestogodišnji sin sedne u jedan od bolida? Ima li istine u ruskoj podršci sa mnogo nula Danilu Kvjatu da Toro Roso 2014. vozi on, a ne Antonio Feliks da Košta? Hoće li smrt Uga Čavesa poljuljati budžet Pastora Maldonada koji je upravo izgubio sedište u Vilijamsu? Ima li Karlos Slim interes da doda neku siću za opstanak Serhija Peresa u Formuli 1?

Na sve to, posle uvođenja KERS sistema za povraćaj kinetičke energije (koji, realno, nikad nisam najbolje shvatila) i DRS sistema pomičnih krilaca za smanjenje otpora vazduha (koji je dosta logičan), od sledeće godine će sve to biti još komplikovanije sa novim setom gedžeta skopčanim sa turbo V6 motorom (kombinacija falš ekologije i saznanja primenjivih u konstrukciji aviona). Pa u šta će se F1 pretvoriti? U trku svemirskih letelica?

A i Berni Eklston bi mogao da uvede te medalje koje je želeo umesto bodova, pa da besmisao bude potpun.

Da, to su stvari koje me se ne tiču, to je veliki biznis, to nije za male ljude sakrivene iza tastature. Ali mi smo gledaoci, konzumenti, navijači, mi treba da idemo na trke, da gledamo prenose, kupujemo suvenire, šerujemo informacije i fotografije, retvitujemo i klikćemo sajtove.

Ja ću sledećoj sezoni, ipak, dati šansu. Videću šta će pokazati Ferari sa dva svetska šampiona, koliko će dobar motor napraviti Mercedes, kako će se Adrijan Njui snaći i kakve će postave odabrati timovi. Pa ako Fetel ponovo napravi 20 sekundi razlike na Albert parku u Melburnu 16. marta 2014. mislim da će „najbrži cirkus na svetu“ imati još jednog gledaoca manje.

Pošaljite komentar 

Komentari (1)

  • max

    sve je pocelo od kada je glavni aspekt postala areodinamika, a ne snaga motora i inovacije u isti.

Pošaljite komentar

Najčitaniji blogovi

Sorry. No data so far.

Najviše komentara

Sorry. No data so far.